-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35274 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

اوصاف مشترك قرآني خدا و رسول چه ميباشد؟
خداوند سبحان اوصافي را براي خود در قرآن ذكر كرده كه همانها را براي نبي اكرم(ص) نيز بيان كرده است؛ مثلاً همان گونه كه قرائت قرآن را به خود نسبت داده، ميفرمايد: اولين جمع آوري كننده و قاري قرآن، خداوند است: «اِن عَلينا جمُعه و قُرانه فَاذا قرأناه فاتبع قرانه» قيامت/17-18، به پيامبرش هم نسبت داده، ميفرمايد: «اِقرأ باسم رَبك الذي خلق» علق/1، پيامبر اكرم(ص) نيز مسلمانان را به قرائت و حفظ قرآن توصيه فرمود است: «تقَرؤونه صَباحاً ومَساءً» (بحار22/274). و نيز همان گونه كه خداوند خود را تلاوت كننده قرآن معرفي كرده است: «تِلك ايات الله نَتلوها عليك بالحق» بقره/252، رسول اكرم(ص) را هم تالي قرآن معرفي ميكند: «يَتلوا عليهم اياتنا» قصص/59، و به آن حضرت دستور ميدهد تا آيات الهي را بر مردم تلاوت كند: «و اتلُ ما أُوحي اِليك مِن كتاب» كهف/27. و همان طور كه ترتيل را به خود اسناد ميدهد: «و رتلناه ترتيلاً» فرقان/32، رسولش را نيز به آن دستور ميدهد: «و رتّل القران ترتيلاً» مزّمّل/4.

خداوند متعال اصل تلاوت قرآن را بر پيامبرش واجب كرده است. قرآن كريم، سخن رسول اكرم(ص) را در اين باره چنين نقل ميكند: «اِنما أُمرت أَن أَعبد رَب هذه البلدة الذي حَرمَّها وله كل شَيء و آُمرت أَنّ أكون مِن المُسليمن و أَن أَتلوا القران» نمل/91-92؛ من مأمور شدم تا مسلمان و تالي قرآن باشم.

خداي سبحان در آيهآي ديگر ادب تلاوت كه ادب لفظي قرآن است را به پيامبرش گوشزد كرده، ميفرمايد: «و رتّل القران ترتيلا»؛ كلمات قرآن را منظم، منسجم و هماهنگ بخوان، بدون اين كه حرفهاي آن مبهم باشد يا اين كه بين كلمات فاصله بيندازي تا آنها را از انتظام و انسجام بازداشته و جدا كند، بايد نظم ظاهريش مانند انتظام معنوي آن محفوظ بماند.

وصف مشترك ديگر آن است كه خداوند همان گونه كه قرآن را كلام خود معرفي ميكند، آن را كلام و قول رسول نيز دانسته، ميفرمايد: «اِنه لَقول رَسول كريم» تكوير/19. اين سخن رسول الهي است، خواه فرشته وحي باشد، خواه رسول گرامي؛ زيرا هر دو، مصداق رسول كريمند و قرآن ميتواند كلام هر دو باشد. البته بالاصالة كلام خداست و بالتبع كلام فرشته و پيامبر، زيرا اينان مظاهر خداي مكلّم و متكلمند و كلام خدا از زبان پيامبر و جبرئيل شنيده ميشود و آنها از خود در اصل وحي هيچ سخني ندارند بلكه فقط حاملان كلام حق و وحي الهي هستند و امتياز اين حاملان از حاملان متعارف اين است كه اينان ميدانند چه حمل كردهاند و مضمون آن را ميفهمند و از محتواي تبليغ آگاهند.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.